Menk

01. Nyitlap
02. Alapinfk
03. Mg tbb orosz
04. Cikkek
05. Kpek

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

Orosz bilird
Orosz bilird : Orosz bilird pool asztalon

Orosz bilird pool asztalon


Jelen szably - az orosz bilird jtk "stlust, hangulatt" taln leginkbb kpvisel - dinamikus jtktpus pool asztalra adaptlsa, kln vlasztva az rms s a nem rms asztalokon val jtkot.

I. Nem rms asztalon

Alapfogalmak s a jtk clja

A jtk a legelterjedtebb pool tpus bilirdasztalokon jtszhat, a goly kszlet is a szokvnyos 1-15 szmozott sznes golyk (clgolyk) s a lk goly szerept betlt fehr goly, teht az sszesen 16 golys pool golykszlet.

Az asztal jellsei, illetve az elnevezsek a kvetkezk:

  • homlokpont: az asztal hossztengelynek egyik negyedel pontja;
  • homlokvonal: a rvidebbik oldalfalakkal prhuzamos, homlokponton thalad egyenes vonal (hosszfaltl hosszfalig), mely levlasztja a jtktr 1/4-t. Ezt a terletet nevezik homlokmeznek (maga a homlokvonal nem tartozik hozz);
  • homlokfal: a homlokvonal oldaln lv rvidebbik fal;
  • kzppont: a jtktr kzppontja;
  • kzpvonal: a rvidebbik oldalfalakkal prhuzamos, a kzpponton thalad egyenes vonal (hosszfaltl hosszfalig), mely kt egyenl rszre osztja az asztalt;
  • tpont: a homlokpont tkrkpe a kzppontra;
  • tfal: a homlokfallal prhuzamos (rvid) oldalfal;
  • hosszvonal: a tpontbl indul, a hozz kzelebbi rvid fal kzppontjig tart szakasz.

A jtkot kt jtkos vagy kt kttag csapat jtszhatja (a csapat tagjai vltva lknek). A jtk clja, hogy a lert szablyok szerint golykat juttassunk az asztal sarkaiban s hosszabbik oldalai kzepn lv 6 db lyukba. Illetve, ha tadni knyszerlnk az ellenflnek a lks jogt, akkor olyan helyzetet hagyjunk melyet nehz megoldani (biztonsgi lks). A golyk lyukba kldsnek alapja az, hogy a fehr golyt dkval meglkjk (csak fehrgolyt rintheti a dk s azt is csak a keskenyebbik vgn lv brrel - kzzel, vagy ms eszkzzel tilos az asztalon lv golykhoz nylni), a fehr goly pedig - direktben vagy valamelyik fal kzvettsvel - tkzik egy (vagy tbb) sznes golyval. A jtkosok az lltaluk szablyosan belekt, vagy az ellenfl hibja rvn megszerzett golykat kln gyjtik. Amelyik fl elbb sszegyjt 8 golyt, az nyeri meg a jtkot.

A golyk alaphelyzete

A golyk felraksakor hromszget kell hasznlni, mely szimmetria tengelye legyen az asztal szimmetria tengelyn, s a hromszg cscsn lv golynak a tponton kell elhelyezkednie. A tbbi golyt mgtte kell elhelyezni oly mdon, hogy a golyk sszetapadjanak, azaz minden goly rintse a szomszdos golykat.

A jtk kezdse - kezdlks

A jtkosok megegyeznek, illetve eldntik, hogy ki a kezd lks (pldul sorsolssal, vagy "templkssel"). Temp lks alkalmazsa esetn a kt jtkos a homlokmezre helyezi az ezt megelzen kivlasztott egy-egy sznes golyt, de az egyik balra, a msik jobbra az asztal hossztengelytl. Adott jelre meglkik azokat a tfal fel, gy, hogy arrl visszapattanva visszainduljon a homlokfal fel (ezt kveten mr csak a homlokfalat rintheti a goly, s nem mehet t az asztal hossztengely). Az a jtkos nyeri a templkst, akinek a sajt golyja kzelebb ll meg a homlokfalhoz. A templks gyztese dnthet, hogy kezdi a jtkot vagy tengedi ellenfelnek. A kezd jtkos a homlokmez tetszleges pontjra (teht a homlokvonal mg) helyezi a fehrgolyt s meglki azt. A kezdlksnl a jtk akkor tekinthet elkezdettnek, amikor a dkbr megti a fehr golyt. A kezdlks helyes, ha az rvnyes lks 1-6. felttelnek (lsd albb) teljeslsn tlmenen (ez esetben a lk goly megfoghat a kvnt helyre igazts vgett) a lk goly rint egy clgolyt, majd

  • legalbb egy goly lyukba esik (a lk goly is lehet), vagy
  • valamelyik goly a falat rinti.

Ellenkez esetben a kezdlks hibs. Hibs kezdlks esetn 1 goly jr az ellenflnek (lsd a pontozst), s az ellenfl a kvetkez esetek kzl vlaszthat:

  • folytatja a keletkezett llst, vagy
  • ktelezi a hibzt a folytatsra, vagy
  • j lltst kr s kezd, vagy
  • j llts kr s a hibz kezd.

A tovbbi jtszmkban a felek vltva kezdenek.

A lks rvnyessge

A kezdlkst kveten egy lks akkor tekinthet rvnyesnek, ha az albbi felttelek teljeslnek:

  1. a lk jtkos legalbb egyik lbnak rinteni kell a padlt, s egyik cipje sem rintheti a posztt;
  2. jtk alatt kzzel s (a dkn kvl) ms eszkzzel tilos az asztalon lv golykhoz rni (kivtel, ha valamelyik goly kiugrik az asztalrl, illetve a kzbl lks);
  3. a dk is csak a lk golyt rintheti (a tbbi golyt nem), de a lk golyt is csak a keskenyebbik vgn lv brrel (ms fellete nem rhet a lk golyhoz sem);
  4. egy lks alkalmval a dk csak egyszer rintheti a lk golyt, illetve nem megengedett a goly tolsa;
  5. lkni csak akkor lehet, ha mr minden goly mozdulatlan;
  6. a golyk nem ugorhatnak ki a jtktrrl;
  7. ha a lk goly msik golyhoz tapad, vagy nagyon kicsi a tvolsg (elkerlhetetlen a br ktszeri rintse), akkor a lks irnynak s a golyk vonalnak szge legalbb 45 fokot kell, hogy legyen (a szg cscs a lk goly kzppontja) vagy elegend, ha a lk goly nem mozdul el az rintkezs utn;
  8. A lk golynak rintenie kell (direkt vagy falrl) egy sznes golyt.

Hiba trtnik egy lks rvn, ha a fentiek szerint a lks nem rvnyes.

Lks "goly kzbl" pozcibl - "kzbl lks"

Ha valamely jtkos - ellenfele hibjbl jogot szerzett a "goly kzben" llsra, akkor sajt golyjt a jtktr tetszleges pontjra helyezheti (golyhoz nem rhet) s onnan lkhet. "Kzbl lks" esetn csak valamely clgoly/k zsebbe kldsvel lehet pontot szerezni. Ha a lk goly ilyenkor mgis beesek, ez nem szmt hibnak - azaz bntets nincs, de az ellenfl kvetkezik "kzbl" (ez esetben r ugyan ez vonatkozik). A kezd lks nem szmt "kzbl lksnek".

A jtk menete

Egy jtkos a lksjog megszerzstl mindaddig jtkban marad, amg szablyosan golyt tud zsebbe kldeni, vagy meg nem nyeri a jtszmt. Egy lksnek akkor van vge, ha meglltak a golyk, s csak ekkor jhet a kvetkez lks. Egy hibs lks (az rvnyes lks valamely felttelt nem teljest lksek - lsd elbb) kvetkeztben az ellenfl 1 golyt kap (vlaszthat az asztalrl) s v a kvetkez lks joga. A hibs lks kvetkeztben zsebbe kerlt golykat vissza kel tenni az asztalra (lsd lejjebb). Ha a hiba egy lks utn, de a kvetkez lks eltt trtnik, akkor a belktt golyk jrnak az adott jtkosnak, de az ellenflnek is jr 1 goly, s a folytats joga. Ha a hiba a jtszma befejez lkst kveten trtnik, akkor nincs bntets. Ha a lksjog tszllt a msik jtkosra, akkor is a (fehr) lk golyt - ott ahol ll, illetve adott esetben kzbl - meglkve clba veszi (direktben vagy fal/falak kzvettsvel) a sznes golyk valamelyikt.

Nem "kzbl" lks esetn (lsd elbb) a lk goly zsebbe kldsvel is lehet golyt szerezni, ez esetben a lk jtkos levehet az asztalrl egy tetszleges sznes golyt (sajt magnak - lsd a pontozst) s a lk golyval "kzbl" lkhet.

Megjegyzsek:

  • A lyukbl a jtkfelletre visszapattan goly nem szmt belkttnek, s jtkban marad.
  • Ha a lyuk szln inog a goly, de vgl beleesik, akkor beesettnek szmt.
  • Ha egy goly a lyuk szlre kerl, de meg ll s nem esik be, akkor ha ksbb "magtl" beesik, gy vissza teszik oda, ahol volt. Ha ez a beess befolysolta a megkezdett lks kimenetelt akkor minden golyt vissza kell lltani eredeti helyre.
  • Ha a fehrgoly az asztalon marad, akkor onnan kell lkni ahol megllt.

Golyk kiugrsa

Egy goly akkor tekinthet kiugrottnak, ha nem a jtkfelleten llt meg. gy nem tekinthet kiugrottnak, ami a peremre pattan, de magtl visszaesik a jtktrre s nem rintkezett az asztalon kvl ms objektummal. Ms objektummal tallkozik, akkor kiugrott golynak szmt. Ha brmely goly kiugrik, az adott lks hibs, 1 goly jr ez okbl az ellenflnek, s a folytats joga. A kiugrott golykat - a kvetkez lks eltt - vissza kel tenni a jtkmezre (lsd lent).

Golyk visszaraksa

A kiugrott vagy hibs lks eredmnyeknt zsebbe kldtt golykat sorra egyms utn, egyesvel vissza kell tenni a jtkmezre. Elssorban a tpontra vagy, ha oda nem lehet, akkor a hosszvonal tponthoz legkzelebbi szabad pontjra (msik golyhoz nem rhet). A lk goly marad ahol megllt. Ha az ugrott ki, vagy esett be, akkor kzbl jn az ellenfl, illetve a lk jtkos a korbban lertak szerint.

Pontozs 

A jtkosok ktflekppen juthatnak az asztalrl golyhoz, melyeket kln gyjtenek (mint a krtyban az tseket):

  • a hibtlan lks rvn minden zsebbe kldtt golyt a lk jtkos kap meg, illetve a lk goly szablyos zsebbe kldse esetn egy tetszleges sznes golyt vehet le (s tehet el) az asztalrl - a lk golyval pedig kzbl jhet;
  • minden hibs lks utn az ellenfl kap egy ltala kivlasztott golyt az asztalrl (vlasztani az esetleges visszarakand golyk asztalra helyezse utn kell).
  • Ha egy lksben tbb hiba van, akkor is csak egy goly jr az ellenflnek.

Amelyik fl elbb szerez meg 8 golyt, az nyeri meg a jtkot.

II. rms asztalon

rms asztal esetn nem "gyjtik" a golykat (mivel nem lehet kivenni a beesetteket), hanem rjk a pontokat (pldul papron). Minden hibtlan lkssel lyukba kldtt goly utn 1 pont jr a lk jtkosnak. Illetve a hibs lks esetn az 1 "bntetponton" tl minden lyukba esett goly utn az ellenfl kap 1-1 pontot. Amelyik fl elbb ri el a 8 pontot az a gyztes.

Termszetesen nem rms asztal esetn is lehet golygyjtgets helyett, pontokat rni, de ott a lert esetekben a golykat vissza kell rakni a jtkmezre.

 

 

Forrsok: Wikipdia, Kitekint, Stop


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros